Koen ziet zijn publiek graag en dat is wederzijds. Hij heeft dan ook een open geest en gaat zelden een creatieve uitdaging uit de weg.
Of het nu gaat over comedy, muzikaal entertainment, presentatie, gastacteur, interviewer, cartoonist, auteur, ja zelfs schoenmaker, Koen is altijd te vinden voor iets nieuws, iets leuks, iets 'anders'. Als daar bovendien een breedmaatschappelijke waarde kan worden aan gekoppeld, is er niet veel nodig om hem te overtuigen. Dat vertaalt zich in zijn themavoorstellingen, zijn liedjes en teksten.
Koen is geboren in Gent, opgegroeid in Sleidinge, was jaren de ‘komiek van Waarschoot’ en heeft zich gesetteld in Eeklo, het kloppende hart van het Meetjesland. Een Meetjesman, zoals hij zelf bezingt. Het is zo goed als onmogelijk om het rijkelijk gevuld palmares van Koen volledig te beschrijven. En gezien de man altijd in diverse projecten verwikkeld is, nog moeilijker om het chronologisch te houden.. Eén ding is absoluut zeker: het ondernemen zit er van kindsbeen in. Een aantal hoogtepunten...
In 2007 stond hij –naar eigen zeggen veel te vroeg– in de finale van Humo’s Comedy Cup. Sindsdien ging alles heel snel: van supportact naar headliner en omgekeerd. In 2011 stond hij als finalist op het prestigieuze Parkstadcabaretfestival (NL). In 2013 werd hij tweede op Lunatic Comedy Award. Koen schreef teksten voor ondermeer De Premiejagers (één), voor de Raadkamer en de Bond Voor Radioterroristen (Radio 2). Hij werkte mee aan En Dan Nu Reclame (2be), presenteerde De jeugd van Overbodig op OP12, trad op in De Bovenste Plank en Zonde van de Zendtijd.
2016 werd beschouwd als een jubileumjaar: 15 jaar op de planken. Koen werkte voor deze gelegenheid een soort 'best-off' uit die werd opgenomen en verscheen op dvd. Deze voorstelling is ondertussen integraal te bekijken op You Tube.
In navolging van zijn idool, verzorgt Koen Dewulf ook uitsluitend muzikale programma's met een greep uit het eigen repertoire, al of niet (op vraag) aangevuld met bekende Nederlandstalige nummers die hij solo als het ware muzikaal stript tot de essentie.
Liedjes Op Maat schuwt geen enkele spontane uitdaging van het publiek: The Scène blijkt gemakkelijk af te wisselen met Bobbejaan Schoepen. Wat er op Koen afkomt, inspireert tot improvisatie. En sinds 2022 is er ook de rock-band V!LT waarbij Koen het bekende steviger Nederlandstalige lied met hoog meezinggehalte brengt. Al sluipen daar ook wel eigen nummers de setlist binnen...
Begin 2020 kreeg de muzikale kant van Koen een onverwachte, doch aangename wending: Augustijn Vermandere (zoon van) ging mee in de suggestie van Koen om in duet het nummer Censuur op te nemen. Het haalde diverse nationale radiozenders.
Het moge duidelijk zijn... Koens verhaal is nog lang niet geschreven. Al zijn de liedjesteksten van Kwijt ondertussen vereeuwigd in boekvorm: een gezamelijk project met verhalen van auteur Karel Michiels (ISBN 9789492419477, uitgegeven bij Willems Uitgevers).
Als de inspiratie voor sketches of liedjes even pauzeert, komt wel een ander idee opborrelen, zoals de cartoonreeks Mooievaar.
En zelfs een verplichte lock-down inspireert... Al betekende dit zich verdiepen in de stiel van zijn vader en grootvader als schoenmaker: sKOENmaker Dewulf.
Als jonge snaak van 10 liet hij de opkomende cultuur van computergames links liggen, maar focuste zich op het kweken van exclusieve kippensoorten die hij op de veemarkt aan de man bracht. Mogelijks moeten we daar de kiem zoeken van zijn talent om een publiek te bespelen, zij het in een andere context. Het animeren ging hem vlotjes af waardoor het niet zo verwonderlijk is dat daar vroeg of laat een podium zou worden aan gekoppeld.
Een ander soort podium profileerde zich ook studie- en loopbaangewijs: hij werd leerkracht Godsdienst en stond dagelijks voor een publiek van kritische tieners (die hem ten zeerste waardeerden, want er viel best wat af te lachen). En ondertussen bouwde hij vanaf 2001 een stevige reputatie als stand-up comedian op, aanvankelijk lokaal weliswaar.
Comedy en cabaret gaan wel vaker hand in hand met muziek. Voorstellingen van Koen worden steevast ondersteund met eigen composities. Hij steekt hierbij zijn voorliefde voor het oeuvre van Willem Vermandere niet onder stoelen of banken: de eenvoud van het Vlaams boerenverstand kan best poëtisch zijn.
Dat bewijst hij op zijn twee cd's: Vrije Bijdrage (een mini-album met zes nummers, © 2015) en Geef Wat Je Wil (full-cd, © 2017). De albums zijn verkrijgbaar bij optredens of te bestellen bij Koen. De titels laten niets aan de verbeelding over: je betaalt wat je wilt, zolang je maar van de songs kunt genieten.
Ergens begin 2016 kreeg Koen de vraag of hij op basis van een vooropgesteld thema een voorstelling kon uitwerken. Comedy op maat dus, aangevuld met bijpassende liedjes die niet alledaagse thema's belichten: het is niet vanzelfsprekend, noch courant.
Doch... een uitdaging die al snel een vervolg kreeg. Koen werkte tot nu toe 4 vraaggestuurde programma's uit die (ondanks de aanvankelijk gerichte doelgroep) hun weg naar het grote publiek vonden en vinden. De voorstellingen houden een evenwicht tussen comedy en ernst. Ieder thema gaat gepaard met speciaal gecomponeerde songs die het centrale thema kracht bijzetten.
In de eerste plaats grappig door de herkenbaarheid, maar tegelijk pakkend door de ontnuchterende, of misschien beter gezegd, ontwapenende insteek.
Doch de grote liefde is en blijft het podium. Hij gaf er in 2019 zijn vaste benoeming in het onderwijs voor op. Geef hem een micro en hij is een comedian pur sang. Geef hem een gitaar en hij speelt liedjes. Het gaat goed, tot heel goed: na een abrupte onderbreking zijn er toch wekelijks weer verschillende optredens. Er wordt gewerkt aan nieuwe voorstellingen, nieuwe muziek, nieuwe uitdagingen...
Koen is een dankbaar man!
© 2022 Koen Dewulf. Alle rechten voorbehouden.
Foto's op de achtergrond © Kim De Graeve. Webdesign door Noloxbox.